Bolesti NA LYŽÍCH: rychlejší zotavení s masáží

Většina lyžařů a snowboardistů to dobře zná: po prvních pár dnech na sjezdovce je celé tělo ztuhlé a bolavé. Vynikajícím prostředkem, který pomůže utlumit bolesti vašich svalů a celkové k rychlejšímu zotavení, je masáž a její kombinace s působením tepla či chladu. Zde je rychlé shrnutí hlavních svalových skupin namáhaných během lyžování nebo snowboardingu:

Dolní končetiny
Během lyžování nebo snowboardingu jsou největšímu fyzickému náporu vystaveny svaly dolních končetin. Veškeré pohyby při jízdě ze svahu vyžadují jejich sílu a koordinaci. Pro vaše svaly to však znamená mnoho mikroskopických trhlinek svalových vláken, které způsobují zánět svalů a tím i jejich ztuhnutí a bolestivost, kterou jistě všichni dobře znáte. Poškozená vlákna mají navíc tendenci k jizvení a hluboká myofasciální masáž narušuje tvorbu jizviček, odstraňuje ztuhlost a zachovává maximální pružnost svalů. V prvních 24 hodinách je často vhodné účinnou masáž spojit s ledováním (např. speciálním masážním prostředkem umožňujícím jeho zmrazení v mrazničce), po 24-48 hodinách naopak s termoterapií. Pro svaly končetin jsou přitom ideální masážní tyče (sticks) nebo rollery s úchopem oběma rukama. Pokud dojde k rozvoji DOMS (opožděná svalová bolest), pak je v prvních 24 hodinách potřeba vyhnout se hluboké myofasciální masáži a dopřát postižené oblasti maximální klid a odpočinek.

Trup
Oblast trupu je dalším místem vašeho těla, jehož svaly bývají velmi unavené po zábavném dni stráveném na svazích. Je to v důsledku neustálé stabilizace, za kterou je trup při zimních sportech odpovědný. Právě síla zádových a břišních svalů je to, co vám dovoluje absorbovat tlaky a nárazy od sněhu, boulí a dalších překážek na cestě dolů. Další důležitou funkcí trupu je rovnováha. Vaše břišní svaly pomáhají pánvi a páteři udržovat správný postoj a pozici a předcházet pádům a kotrmelcům. Pro spodní část (bedra) je možné použít také standardní masážní tyč, pro výše uložená bolestivá či ztuhlá místa buď prodlouženou verzi tyče nebo masážní kouli či pěnový válec (foam roller). Velmi příznivý efekt má spojení masáže s aplikací tepla, kterou poskytují speciální tepelné válce či koule ohřívatelné v mikrovlnné troubě. 

Noha a kotník 
Méně známé než u výše uvedených kategorií je, že další významnou svalovou skupinou, která po příchodu ze sjezdovky zaslouží pozornost, jsou vaše nohy (chodidla) a kotníky. Nohy jsou odpovědné za provádění oblouků, hranění a rotační pohyby tak, aby se nohy pohybovaly směrem, který pak následuje celé tělo. Rovněž bolesti plosky nohy a jejích hran příznivě reagují na mechanickou masáž, hluboko působící FIR záření i elektrostimulaci (TENS/EMS).   

Hýžďová skupina
Jedna z nejsilnějších svalových skupin těla je klíčová pro kontrolu dolních končetin. Pokud je tato skupina namožená, tak to určitě poznáte! I tak jednoduchá činnost, jako je sezení, může být po těžkém dni na sjezdovce obtížné. Svaly od vnějších stehen po jejich horní část pomáhají s rotačními pohyby tak, jak sjíždíte oblouky dolů. Pro hlubokou myofasciální relaxaci je optimální buď masážní koule o průměru 10 cm (4") nebo foam roller, obojí s aplikací terapeutického tepla.

Rekonvalescence po příchodu ze svahu
Od všech bolestí a únavy po lyžování pomůže ulevit masáž. Tlakem a pohyby tkání zvyšuje jejich prokrvení a zásobení kyslíkem, podporuje lymfatickou drenáž k odstranění toxických látek metabolismu, rozpouští svalové uzly (trigger points) a další ztuhlá či napjatá místa a pomáhá uvolnit se, relaxovat a urychlit regeneraci tak, že můžete jít další den znovu na sjezdovku bez obav!