Jak se zbavit DOMS po LYŽOVÁNÍ

LegPainSkiing

Opožděná bolest svalstva (DOMS - z angl. názvu Delayed Onset Muscle Soreness) je způsobená mikroskopickými trhlinkami ve vašich svalových vláknech po intenzivní fyzické aktivitě, která vede k zánětu svalů. Bolest je nejvíce cítit po celodenním lyžování. Není sice žádný způsob, jak urychlit proces zotavení, ale je několik kroků, které můžete udělat, abyste se cítili lépe.

 

Krok 1 - LED A TEPLO

curvepro_front (1)

ThermThigh

Na postižené svaly použijte během prvních 24 až 72 hodin LED či chladovou masáž. Chlad redukuje zánět, snižuje otok a tlumí bolest. Ideální je použít speciální masážní prostředek, které lze vychladit v mrazáku a spojit analgetickou a antiedematózní aplikaci chladu s uvolňující hlubokou masáží.

Po cca 48-72 hodinách naopak použijte termoterapii, ideálně Far InfraRed radiaci (FIR). Tento druh tepelné energie vyzařovaný z high-tech folie ze 100% karbonu (cabric®) neohřívá příliš povrch kůže, ale hlubší vrstvy tkání, kde působí buněčné změny vedoucí k rychlejší regeneraci a také potlačení bolesti. 

Po 72 hodinách začíná opožděná bolest svalstva (DOMS) spontánně ustupovat a zcela mizí po 5-7 dnech.

Krok 2 - STREČINK A MASÁŽ HLUBOKÝCH TKÁNÍ

rangeroller

Provádějte nenásilný strečink za současného masírování hlubokých svalů a fascií postižené oblasti (SMR - Self Myofascial Release).

Tyto techniky samy o sobě sice DOMS po lyžování zcela neodstraní, ale masáž i strečink působí na bolavé svaly velmi příjemně. I po dokončení masáže a strečinku však bolesti většinou ještě přetrvávají.

Krok 3 - REHYDRATACE, ELEKTROLYTOVÁ ROVNOVÁHA

Pijte sportovní drinky s nízkým obsahem cukrů a bez kofeinu, které však dodávají elektrolyty. Pokud nepijete v průběhu lyžování dostatek tekutin, svaly vás začnou bolest i kvůli elektrolytové nerovnováze (dysbalanci). Iontové nápoje vám naopak pomohou zachovat plnou hydrataci jak během lyžování, tak i poté, což pomůže některé svalové bolesti zmírnit.

Krok 4 - ODPOČINEK A DOSTATEK SPÁNKU

Nechte vaše nohy pár dní odpočinout a dopřejte si dostatek spánku, pokud ještě nohy bolí. Bez odpočinku a spánku budete cítit ještě větší únavu nohou a o to obtížněji se budou svaly dolních končetin zotavovat. 

Krok 5 - VOLNĚ PRODEJNÁ ANALGETIKA (??)

Pokud se výše uvedené postupy minou účinkem, zkuste volně prodejné analgetikum, např. ibuprofen nebo acetaminophen, které od bolestí mohou trochu ulevit. Svalová slabost a ztuhlost sice i po užití volně prodejných léků přetrvávají, ale bolest většinou podstatně ustoupí, jakmile začnou účinkovat. Je však lépe se konzumaci jakýchkoliv léků vyhnout, není-li jejich užití zcela nezbytné.

 (některé části čerpány z článku autorky MELISSA MCNAMARA  /https://www.livestrong.com/article/535504-how-to-get-rid-of-sore-legs-from-skiing/)