QL: nejčastější příčina bolestí v zádech

quadratus-lumborum-attachmentsCZ1083x343

Quadratus lumborum (zkrác. "QL") neboli čtyřhranný sval bederní je nejhlouběji uložený břišní sval.

Najdeme ho v bederní části zad na obou stranách páteře.

Začíná na posledním žebru a končí na vrchní hraně pánve.

Bolesti QL jsou velmi časté, protože je namáhán při sezení, stoji i chůzi.

 


lower-back-muscle-spasmsCZ1083x303

BOLESTIVÁ KŘEČ SVALŮ

Natažení svalu z jejich přetížení nebo nadměrného používání (muscle strain) způsobuje drobné trhliny svalových vláken.

Podvrtnutí bederního vazu vzniká přetížením nebo natržením vazů, které spojují kosti.

Rozlišování mezi oběma příčinami není obvykle nutné, protože obě mají téměř identické příčiny a v podstatě stejnou léčbu.

Zde uvedené informace týkající se svalové složky se proto vztahují i na poškození vazů.

Natažení či natržení měkkých tkání způsobuje v okolí otok a zánětlivou reakci.

Výsledkem jsou spasmy, pohmatová bolestivost či křeče způsobující i velmi intenzivní bolesti.

Bolest je obvykle nejintenzivnější prvních pár hodin či dní s maximem při určitých polohách či pohybech.

Tupější bolest, napětí a ztuhlost většinou trvá 1 až 2 týdny, dokud se trhliny nezhojí.

Příznaky většinou ustoupí během 4 až 6 týdnů, mohou však přetrvávat i měsíce.

 


quadratus-lumborum-TP2cz-1084X382

QL TRIGGER POINTS

Svalový stress a poranění vedou ke vzniku bolestivých tuhých bodů, tzv. trigger pointů.

Právě tyto struktury jsou často příčinou hlubokých bolestí beder nebo bodavých bolestí v kyčlích a pánvi.

Díky nim můžete pociťovat i ostrou bolest při kontrakcích QL (např. kašli či kýchnutí).

Postižení QL může také způsobit:

  • bolesti tříselhýždí i stehen
  • bolesti křížokyčelního (SI) kloubu
  • bolesti přední části kyčle
  • bolesti vnější části kyčle (tj. nad velkým trochanterem)
  • úporné bolesti beder
  • bolesti břicha

 


pure-wave-massager1083x308

JAK SE BOLESTÍ ZBAVIT

Nejúčinnější cestou je deaktivace bolestivých uzlů QL (trigger-pointů).

V minulosti dominovaly různé metody tzv. deep SMR (self myofascial release).

Jejich základem je "ischemická komprese".

Jinými slovy, dostatečně silné a dlouhé stlačení uzlu, aby došlo ke snížení jeho prokrvení

Tato technika ale není úplně jednoduchá.

Neuvěřitelný pokrok přinesla hluboká aplikace rázů elektronických perkusorů.



LowerBack_gun3_1083x298 

VÝHODY PERKUSORU

  • snadná aplikace i doma a bez nezbytnosti druhé osoby

  • jednoduchá identifikace i hluboko uložených trigger pointů

  • účinná "neurologická distrakce" překlenující obranné mechanismy stahující svaly

  • vysokofrekvenční rázy pro rychlé uvolnění tkání cestou mikrostrečinku bez větších bolestí či diskomfortu