SMR - Self Myofascial Release

Trigger point terapie, ART (active release techniques), hluboká sportovní masáž - to vše znamená podobnou věc. Technický název však zní "Self-Myofascial Release". Co to přesně znamená?

  • Self  –  znamená, že to lze provádět bez pomoci druhého, tedy sám (sama);
  • Myofascial – myo znamená ve vztahu ke svalům, fascia je tenká elastická membrána pojivové tkáně, která obaluje struktury v lidském těle;
  • Release – cílem je uvolnit tenze ("trigger pointy" ve fasciích, které vznikají námahou a cvičením, špatným držením těla nebo zánětem).

Trigger pointy (česky "spoušťové body") jsou místa, která jsou tvořena tlustými, tuhými a "zauzlovanými" tkáněmi, tedy svalovými vlákny, které jsou stále stažená (v permanentní kontrakci). Nedochází v nich k relaxaci a hromadí se v nich metabolity (v podstatě odpadní látky). Někdy mohou být trigger pointy doprovázeny zánětem, a pokud zůstanou nepovšimnuty dostatečně dlouho, je to, co bývalo fascií, nahrazeno nepružnou jizevnatou tkání.

Mezi typické diagnózy s výskytem spoušťových bodů patří např. :

  • tenisový a golfový (oštěpařský) loket
  • bolesti chodidla, patní ostruha a zánět plantární fascie
  • chronické bolesti hlavy
  • bolesti šíje s šířením do horních končetin
  • bolesti beder s vystřelováním do dolních končetin
  • bolesti zad
  • skokanské koleno, Achillova tendonitida a další úponové bolesti

Tyto trigger pointy jsou způsobeny fyzickým traumatem (poškozením) z přemíry tréninku, špatného držení těla nebo nesprávné pohybové mechaniky či dokonce nedostatečným odpočinkem mezi zátěží (např. fyzickou prací či tréninky).

Mohou vést k řadě sportovních poranění a potíží, od křečí až po vážné trhliny ve svalech. Případně mohou mít za následek únavu, chronickou bolest a traumatizaci stejně jako nižší motorický výkon. Noční můra sportovců.

Self Myofascial Release (SMR, trigger point terapie) je technika používaná k uvolnění trigger pointů.

Jak vlastně SMR působí?

Masáž hlubokých tkání pomáhá odstranit a uvolnit (zrelaxovat) trigger pointy, tedy zatuhlé svaly a adheze vytvořené mezí vrstvami svalů a jejich okolím. Je to vlastně takový svalový "změkčovač" (tenderizer)!

Hluboká komprese svalů umožní návrat normálnímu průtoku krve a obnovení zdravé svalové tkáně.

Vědecké pozadí SMR

Výzkumníci ve School of Human Kinetics and Recreation v Memorial University of Newfoundland v Kanadě zjistili, že SMR zvyšuje rozsah pohybů svalů, aniž by došlo k následnému poklesu aktivace svalů nebo jejich síly.

Jiná studie provedená vědci z University of Rhode Island prokázali, že po použití pěnového válce (foam rolling) se výrazně snížila svalová únava. Již žádné bolavé svaly!

Pěnové válce jako prostředek ke zlepšení arteriální funkce byly také zkoumány ve studii prováděné v Department of Exercise Physiology z japonské Nippon Sport Science University v Tokiu. Vědci zjistili, že SMR za použití pěnového válce snižuje tuhost arterií a funkce cévního endotelu. Jinými slovy, použití trigger point terapie masážním válcem zlepšuje krevní oběh.

Velmi účinnou, ale zato bolestivou metodou je presura trigger pointů. Jednou možností je hluboká myofasciální masáž speciálními prostředky zasahujícími do hlubších vrstev svalů. Např. patentované Trigger Treads® (speciální prstence k hluboké masáži) u masážních tyčí RangeRoller® jsou určeny speciálně pro plošnou terapii hlubokých trigger pointů.

Cílenou masáž lze také provádět zatlačením prstu nebo např. tenisového míčku přímo na citlivé místo. Lepší je však sáhnout ke speciálním masážním míčkům (trigger point massage balls). 

Ve svalu vystopujete bolestivý bod a masážní míček položíte přímo na něj. Bolest se může přenést i do vzdálenějších míst vašeho těla (viz. výše přenesená bolest), tlak je nutné udržet minimálně 30 s, pak povolit a zase zopakovat. Tento proces je možné doplnit o různé mírné protahovací pohyby našich končetin, někdy je možné mačkat i více trigger pointů najednou.

Nejlepších výsledků lze dosáhnout kombinací cíleného tlaku a terapeutického tepla. Existují masážní míčky plněné vodou, které je možné před pressurou ohřát buď v horké vodě nebo až 60 minut v mikrovlnné troubě. Nejmodernější typy stačí ohřát v mikrovlnné troubě pár desítek vteřin, mají uvnitř speciální hmotu akumulující mikrovlnnou energii a ta poté desítky minut z vnitřku ohřívá na omak velmi příjemnou povrchovou vrstvu míčku. Koncentrovaný tlak ve spojení s působením tepla vede k "rozpuštění" uzlů (trigger points), odstranění bolestí a navození normální funkce svalu.

do_shopu