SMR - Self Myofascial Release

Trigger point terapie, ART (active release techniques), hluboká sportovní masáž - to vše znamená podobnou věc.

Technický název však zní "Self-Myofascial Release".

Co to přesně znamená?

  • Self  –  znamená, že to lze provádět bez pomoci druhého, tedy sám (sama);
  • Myofascial – myo znamená ve vztahu ke svalům, fascia je tenká elastická membrána pojivové tkáně, která obaluje struktury v lidském těle;
  • Release – cílem je uvolnit tenze ("trigger pointy" ve fasciích, které vznikají námahou a cvičením, špatným držením těla nebo zánětem).

 


tigger_pointsCZ_1083x378

TRIGGER POINTY

Česky "spoušťové body" jsou místa ve svalech tvořená tlustými, tuhými a "zauzlovanými" tkáněmi.

Tedy svalovými vlákny (sarkomerami), která jsou stále stažená (v permanentní kontrakci).

Nedochází v nich k relaxaci a hromadí se v nich metabolity (v podstatě odpadní látky).

Někdy jsou doprovázeny zánětem okolí.

Pokud zůstanou nepovšimnuty dostatečně dlouho, je to, co bývalo fascií, nahrazeno nepružnou jizevnatou tkání.

Mezi typické diagnózy s výskytem spoušťových bodů patří např. :

  • tenisový a golfový (oštěpařský) loket
  • bolesti chodidla, patní ostruha a zánět plantární fascie
  • chronické bolesti hlavy
  • bolesti šíje s šířením do horních končetin
  • bolesti beder s vystřelováním do dolních končetin
  • bolesti zad
  • skokanské koleno,
  • Achillova tendonitida a další úponové bolesti

Tyto trigger pointy jsou nejčastěji způsobeny fyzickým traumatem (poškozením) z přemíry zátěže.

Svůj podíl má i špatné držení těla, nesprávná pohybová mechanika či jen nedostatečný odpočinek mezi zátěží (např. fyzickou prací či tréninky).

Mohou vést k řadě poranění a potíží, od pouhých křečí až po vážné trhliny ve svalech.

Případně mohou mít za následek únavu, chronickou bolest a traumatizaci stejně jako nižší motorický výkon.

 


myofasc_releaseMOJI 1083x248

Self Myofascial Release

SMR neboli trigger point terapie je technika používaná k uvolnění trigger pointů.

Jak vlastně SMR působí?

Masáž hlubokých tkání pomáhá odstranit a uvolnit (zrelaxovat) trigger pointy, tedy zatuhlé svaly a adheze vytvořené mezi vrstvami svalů a jejich okolím.

Je to vlastně takový svalový "změkčovač" (tenderizer)!

Hluboká komprese svalů umožní návrat normálnímu průtoku krve a obnovení zdravé svalové tkáně.

Vědecké pozadí SMR

Výzkumníci ve School of Human Kinetics and Recreation v Memorial University of Newfoundland v Kanadě zjistili, že SMR zvyšuje rozsah pohybů svalů, aniž by došlo k následnému poklesu aktivace svalů nebo jejich síly.

Jiná studie provedená vědci z University of Rhode Island prokázali, že např. po použití pěnového válce (foam rolling) se výrazně snížila svalová únava.

Pěnové válce   jako prostředek ke zlepšení arteriální funkce byly také zkoumány ve studii prováděné v Department of Exercise Physiology z japonské Nippon Sport Science University v Tokiu.

Vědci zjistili, že SMR za použití pěnového válce snižuje tuhost arterií a funkce cévního endotelu.

Jinými slovy, použití trigger point terapie zlepšuje krevní oběh.

 


percussor-neck1083

Velmi účinnou, ale zato bolestivější metodou je presura trigger pointů, cílenou masáž lze provádět zatlačením prstu nebo jiné pomůcky na citlivé místo.

Jednou z možností je hluboká myofasciální masáž speciálními prostředky pro perkusní terapii   zasahujícími do hlubších vrstev svalů.

Pro plošnou terapii hlubokých trigger pointů jsou určeny RangeRoller®   s patentovanou technologií Trigger Treads® (speciální prstence k hluboké masáži).

 


moji_roll_1

Skvělých výsledků lze dosáhnout kombinací cíleného tlaku a terapeutického tepla.

Existují masážní míčky plněné vodou, které je možné před pressurou ohřát buď v horké vodě nebo až 60 minut v mikrovlnné troubě.

Lepší je však sáhnout ke speciálním masážním míčkům   (trigger point massage balls). 

Nejmodernější typy MojiHeat™ Ball   nebo Foam Roller   stačí ohřát v mikrovlnné troubě pár desítek vteřin, mají uvnitř speciální hmotu akumulující mikrovlnnou energii a ta poté desítky minut z vnitřku ohřívá na omak velmi příjemnou povrchovou vrstvu.

Ve svalu vystopujete bolestivý bod a míček/roller položíte přímo na něj, přitlačte, tlak je nutné udržet minimálně 30 s, pak povolit a zase zopakovat.

Koncentrovaný tlak ve spojení s působením tepla vede k "rozpuštění" uzlů (trigger points), odstranění bolestí a navození normální funkce svalu.