
Pokud se jedná o automatické stornování objednávek, ty provádí systém eshopu v důsledku různých problémů vzniklých na straně zákazníka v minulosti, které zpravidla výrazně komplikují vzájemné vztahy a působí časové i materiální škody.
Důvodů k automatickému stornování objednávky systémem shopu může být řada, např.:
ZÁSILKY NEPŘEVZATÉ ZÁKAZNÍKEM
Typicky se jedná o vrácené zásilky na dobírku nepřevzaté zákazníkem (na zadané adrese nebyl dva dny nikdo přítomen a ani následující týden si objednávku nevyzvedl v depu PPL), vynucené storno a ztráty času, energie i financí související s administrací, obalovým materiálem, zabalením, přepravou zásilek tam a zpět, rozbalení, kontrolu a zařazení zpět na sklad (a samozřejmě související administrativa).
Tedy škoda způsobená zákazníky, po kterých samozřejmě žádný eshop zrovna netouží.
Ačkoliv se jedná o o hrubé porušení kupní smlouvy dle § 2118, odst. 1, zákona č. 89/2012 Sb. občanský zákoník, zakládající povinnost uhradit skutečné náklady spojené s přípravou zboží a dopravou na vámi zadanou adresu, automatické stornování objednávek brání opakování stejné situace nepříjemné pro obě strany.
Objednávky uhrazené předem bankovním převodem se tímto režimem zpravidla neřídí.
OPAKOVANÉ POŠKOZENÍ VÝROBKU
Někdy se stává, že zákazník v záruční době opakovaně vrátí poškozený výrobek, kdy sice nelze jednoznačně prokázat mechanismus poškození, ale statisticky se jednoznačně vymyká pravděpodobnosti náhodného selhání výrobky (tedy s největší pravděpodobností nesprávné používání přístroje).
Automatické storno rovněž brání dalším a dalším objednávkám, kdy lze předpokládat opakování nepříjemností spojených se zničenými výrobky.
OPAKOVANÉ VRACENÍ VÝROBKŮ TĚSNĚ PŘED UPLYNUTÍM ZÁKONNÉ LHŮTY
Stejné opatření se uplatňuje u zákazníků, kteří si eshopy pletou s půjčovnou, používají prostředky přesně 14 dní a před jejich uplynutím "odstoupí od smlouvy".
Byť zákon takový postup umožňuje, vybočuje ze záměru zákonodárce poskytnout i při "dálkovém prodeji" možnost zboží vyzkoušet obdobně, jako v kamenném obchodě, jeho zneužívání vítáno rozhodně není.
Takové výrobky (zejména zdravotní prostředky) často ani nelze zařadit zpět do skladu (a vlastně nezbývá, než je zlikvidovat), v lepším případě je nutné důkladné vyčištění, dezinfekce a často i nový obal od výrobce.
Je jasné, že ani tato skupina zákazníků není nic, o co by kdokoliv stál.
LZE AUTOMATICKÉ STORNOVÁNÍ ZRUŠIT ?
Ano, může se stát, že systém zareaguje příliš nespecificky a na seznamu "autostorno" se objeví někteří zákazníci nezaviněně nebo ne zcela právem.
To je samozřejmě možné řešit (nejlépe písemně emailem) přímo s našimi pracovníky.
Pokud se situace vysvětlí, mohou v systému tuto rutinu vypnout.
