Zpožděná bolest svalů (DOMS)

Běžná bolest svalů, která se dostavuje obvykle pár hodin po zátěži nebo na druhý den, je přirozená a bývá způsobena nahromaděním metabolitů, např. kyseliny mléčné (laktátu).

Tato bolest se však odlišuje od intenzivních bolestí a ztuhlosti objevujících se po 24 až 72 hodinách po fyzické zátěži, která se označuje jako "zpožděná svalová bolest" z angl. "Delayed Onset Muscle Soreness" (DOMS), někdy také označovaná jako "svalová horečka" (Muscle Fever). Nejčastěji se vyskytuje po přehnané fyzické zátěži, na kterou není organismus zvyklý, zejména pokud takové cvičení obsahuje excentrickou komponentu, kdy se svaly stahují a současně prodlužují (např. sjezdové lyžování, běh na dlouhé tratě, plyometrická cvičení nebo trénink doskoků v atletice.

Příčina DOMS leží v mikrotrhlinách svalových vláken, které působí zánětlivou reakci s přesuny nitrosvalové tekutiny a elektrolytů. Víme, že v krvi osob s DOMS jsou biochemické markery (např. kreatinkináza nebo laktát dehydrogenáza), což potvrzuje poškození svalových fibril (Black et al 2008, Cleak et al 1992, MacIntyre et al 2001, Cheung et al 2003, Dutto and Braun 2004, Paschalis 2007).

Bolesti u DOMS nezpůsobuje akumulace kyseliny mléčné, jak se často mylně uvádí. Obvykle se projevují, jen pokud je sval napnutý, kontrahovaný nebo pod tlakem, nikoliv v klidu. I když se průběh individuálně liší, obvykle bolesti nabírají na intenzitě během prvních 24 hodin, vrcholu dosahují během tří dnů, začínají ustupovat po cca 72 hodinách a mizí do sedmi dnů po zátěži.

Názory na opatření u DOMS nejsou zcela jednotné, ale zde je několik typů, jak minimalizovat důsledky DOMS např. po lyžování:

1. Lehká aerobní aktivita, chůze (nebo jízda na kole) může částečně přinést úlevu od bolestí. Zlepšuje se prokrvení a okysličení svalů. Aktivita by měla být krátká (cca 20 minut) a nijak intenzivní.

2. Horká sprcha nebo koupel ihned po lyžování nebo až po zklidňující procházce, také podporuje cirkulaci.

3. Kombinace chladu a tepla. Jinou cestou zmírnění bolesti je kombinace chladu (led nebo studená voda) a tepla. Ledování pomáhá zmírnit zánět v prvních hodinách po jeho vzniku a je proto v mnoha sportech velmi populární. 

4. Pěnový válec a masáž. Citlivé použití pěnového válce (myofasciální relaxace) nebo masážní tyče nebo míče může být velkou pomocí. Méně účinné jsou, pokud se použijí příliš pozdě, protože proces "vychladnutí" svalů už může být ukončen. Prvních 24 hodin není vhodné provádět hlubokou tkáňovou masáž nebo agresivní strečink.

5. Aktivní oblečení. Některé speciální oblečení zvyšuje schopnost těla regenerovat, zlepšuje okysličení a může přispět ke zkrácení příznaků DOMS.

 

do_shopu